Chances and limitations of digitalization of classes

An evaluation from a pedagogical perspective

Authors

  • Johannes Gutbrod Institut für Berufspädagogik und Allgemeine Pädagogik, Zentrum für Lehrerbildung (ZLB), Karlsruher Institut für Technologie (KIT) (Deutschland)

DOI:

https://doi.org/10.14512/tatup.29.1.44

Keywords:

digitalization, school, lessons, digital media, criticism

Abstract

Digitalization poses one of the most significant challenges of the 21st century, which also affects school as an institution. The so-called DigitalPakt Schule, an agreement between Germany’s Federal Government and the States, is supposed to support this development by providing schools with digital media. In class, a distinction between learning methods and learning procedures is quite common. Digital media can be classified as learning procedures. This can lead to problems since learning procedures are necessary, but insufficient for a full learning process as such.

References

Benner, Dietrich (2015): Allgemeine Pädagogik. Eine systematisch-problemgeschichtliche Einführung in die Grundstruktur pädagogischen Denkens und Handelns. Weinheim: Beltz Juventa.

BMBF – Bundesministerium für Bildung und Forschung (2019): DigitalPakt Schule. Online verfügbar unter https://www.bmbf.de/de/wissenswertes-zum-digitalpakt-schule-6496.html, zuletzt geprüft am 22. 03. 2019.

Böhm, Winfried; Seichter, Sabine (2018): Wörterbuch der Pädagogik. Paderborn: Ferdinand Schöningh.

Fend, Helmut (2008): Theorie der Schule. Einführung in das Verstehen von Bildungssystemen. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Gutbrod, Johannes (2018): Schule und Gemeinschaft. Eine problemhistorische Rekonstruktion. Berlin: Peter Lang Verlag.

Hattie, John (2013): Lernen sichtbar machen. Überarbeitete deutschsprachige Ausgabe von „Visible Learning for Teachers“ besorgt von Wolfgang Beywl und Klaus Zierer. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.

Hattie, John (2016): Lernen sichtbar machen für Lehrpersonen. Überarbeitete deutschsprachige Ausgabe von »Visible Learning for Teachers« besorgt von Wolfgang Beywl und Klaus Zierer. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.

Hattie, John; Zierer, Klaus (2018): Kenne deinen Einfluss! »Visible Learning« für die Unterrichtspraxis. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.

Kambartel, Friedrich; Welter, Rüdiger (1980): Methode. In: Jörg Ritter und Karlfried Gründer (Hg.): Historisches Lexikon der Philosophie. Band 5. Stuttgart: Schwabe, S. 1304–1332.

Ladenthin, Volker (2018): Methoden des Pädagogikunterrichts. Münster: Waxmann.

Pöppel, Karl-Gerhard (1992): Unterrichten. Grundzüge und Gestaltungsformen des Lehrens und Lernens. Hildesheim: Georg Olms Verlag.

Rekus, Jürgen; Mikhail, Thomas (2013): Neues schulpädagogisches Wörterbuch. Weinheim: Beltz Juventa.

Schaumburg, Heike; Prasse, Doreen (2019): Medien und Schule. Theorie – Forschung – Praxis. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt.

Spitzer, Manfred (2012): Digitale Demenz. Wie wir uns und unsere Kinder um den Verstand bringen. München: Droemer.

Spitzer, Mandfred (2018): Die Smartphone-Epidemie. Gefahren für Gesundheit, Bildung und Gesellschaft. Stuttgart: Klett-Cotta.

Tenorth, Heinz-Elmar; Tippelt, Rudolf (2007): Lexikon Pädagogik. Weinheim: Beltz.

Zierer, Klaus (2017): Lernen 4.0. Pädagogik vor Technik. Möglichkeiten und Grenzen einer Digitalisierung im Bildungsbereich. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.

Zierer, Klaus (2016): Hattie für gestresste Lehrer. Kernbotschaften und Handlungsempfehlungen aus John Hatties »Visible Learning« und »Visible Learning for Teachers«. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.

Published

01.04.2020

How to Cite

1.
Gutbrod J. Chances and limitations of digitalization of classes: An evaluation from a pedagogical perspective. TATuP [Internet]. 2020 Apr. 1 [cited 2024 Mar. 29];29(1):44-9. Available from: https://www.tatup.de/index.php/tatup/article/view/6794